“Örat mot marken och ut i luften……”

Det ljusnar på flera sätt. Ja, om man öppnar korkpluggarna så är det ganska uppenbart att vi går mot ljusare tider. Jag ska villigt erkänna att det har känts tungt och ganska motigt under den mörkaste delen av året – under januari fram till början av mars. Mycket av den energi som sommaren ska ladda oss med är slut sedan länge och kylan har ihärdigt hållit sitt grepp över oss på norra halvklotet där vi råkar bo.

Men nu har vårdagjämningens intåg markerat att vi definitivt närmar oss ljusets höjdpunkt och därmed alla stämmor, festivaler och annat som präglar våren och sommaren. Mycket ser ut som vanligt under sommarhalvåret men det sker också ständigt nya saker. En nygammal händelse som ligger inom vårt närområde är tex att Hovrastämman återuppstår, det tycker jag är roligt.

MFF:s styrelse, arbetsgrupper och kommittéer jobbar för fullt med strategier och planeringar inför den mest aktiva delen av verksamhetsåret just nu. Vi jobbar för alla som vill ta del av den verksamhet vi erbjuder våra medlemmar och andra.

Trots det trista faktumet att ekonomin ska gå runt så jobbar vi för fullt med spännande och intressanta verksamhetsfrågor också. Det är mycket på gång och när det är svårt på vissa fronter så tycks det vara så att det gamla tricket med att bygga broar mellan verksamheter som vägrar att gå med på belackare som säger: “det där går inte…”, är det bästa sättet att få något att hända, utvecklas och kanske tom. frodas!

Vi hade tex. långt gångna diskussioner med den etablerade Stämmoveckan som administreras av bla. Folkmusikens Hus om att Stödestämman skulle få finnas med i Stämmoveckans programutbud och på så vis få den draghjälp som stämman behöver marknadsföringsmässigt. När det visade sig att Stödestämman konkurrerar med stämmor i södra Dalarna tidsmässigt så blev det kalla handen direkt……

Varför ödsla energi på den avspisningen? Näe, då är det mer glädjande med konstaterandet  att projektet ICH-North kan vara den kanal som vi framledes kan få ut mer ur än vi förhoppningsvis måste lägga in själv. Vi behöver givetvis satsa någonting men poängen är att vi får utväxling på våra insatser som skapar ringar på vattnet där vi får draghjälp av andra solida och större organisationer.

Häromdagen hade vi ett möte initierat av just en representant för ICH-North/Länsmuseet Västernorrland där även Sundsvalls Kulturskola, Härnösands FHS/Kapellsberg och vi i MFF satte oss ner för att lägga upp strategier, planer och idéer för hur vi stärker folkmusikens position i allmänhet men i synnerhet här i regionen.

Det är väl ingen direkt hemlighet att den nuvarande situationen präglas av ett föreningsliv där vi som sysslar med folkkultur med få undantag lever ett undanskymt liv. I de flesta fall är det åldrande styrelser som kämpar hårt för att hålla liv i verksamheterna – det kommer inte att hålla länge till. Väldigt snart kommer vi behöva att närma oss varandra (=slå oss ihop) för att det ska finnas musik, dans och sång som lever och utvecklas här i närområdet. Nu fick ni en spaning också…… Och det är därför det är så väldigt glädjande att ICH-North-projektet kan hjälpa oss med det i nuläget och framåt. Mötet utmynnade i en trestegsraket som i första hand kopplas till Samspel i Sundsvall (SiS).

Redan i höst hoppas vi på en utbildningsinsats för i första hand musiklärare på kulturskolor i regionen där ett material presenteras under en studiedag förlagd till SiS-veckan. Studiematerialet är tänkt att introducera musiklärare till vad som är genrespecifikt för folkmusiken och där man också får öva på materialet och kanske tom. prova på att uppföra musiken under SiS-helgen. Om vi börjar med barn och ungdom via kulturskolans försorg så har vi en chans att plantera in känslan för vår och våra förfäders musik och dans på ett ypperligt sätt!

Men först har vi en vår och försommar med SSR:s årsmöte, Tonläger och Stödestämma framför oss.

Och du – för att vara preparerad inför sommaren:  håll utkik efter när nästa spelträff som går av stapeln på Grönborgsgatan 18 (Medborgarskolan), då har du chansen att träffa likasinnade som är spelsugna! Mitt tips är att det förmodligen sker i mitten av april, ungefär exakt den 17 april…. HÅLL UTKIK PÅ HEMSIDAN  OCH PÅ FACEBOOK

/ Magnus

Similar Posts