“Örat mot marken och ut i luften…”    april – maj 2024

SUCCÉ! Så kan man närmast beskriva den spelträff vi anordnade i samarbete med Medborgarskolan den 17 april. Den för kvällen utnämnde ledaren Pelle Lundgren från Matfors angav tonen redan från början genom att lära ut en polska från Borgsjö efter Stor-Ante. Kanske inte den lättaste låten men den är definitivt en riktig hit med många kvalitéer och på den vägen fortsatte kvällen i en fullsatt lokal med mycket glädje och spel. Min tolkning är att det finns ett behov och en önskan att få träffas och spela på ett liknande sätt både nu och framöver. Det var både bekanta spelmänniskor och några nya ansikten som förhoppningsvis trivdes och vill återuppleva den fina stämningen som rådde under kvällen.

Det vi vet i nuläget är att vi återupprepar spelstugan ännu en gång under våren och i skrivande stund är det i samma lokal den 15/5. Och inte nog med det – det blir ännu en visstuga anordnad av viskommittén i samma lokaler borta på Grönborgsgatan 18 den 22/5. Håll utkik efter annonser, företrädelsevis på Facebook men förhoppningsvis också på en uppdaterad hemsida.

Apropå polska – det pågår en process kring polskans ställning som konst- och kulturform i stort just nu. En upprop och ett arbete är precis påbörjat för att försöka upprätta polskan på den nationella listan över levande kulturarv syftandes till att bli immatriellt kulturarv. Det handlar både om musikform (inkl. sång) och dans. Vi har fått frågan att medverka med material så den processen är igång men det var så kort varsel att vi får se om vi kan bidra med något, annars kan det vara kul att känna till i vilket fall som helst – polskan ligger som ohotad etta på medelpadslistan över vanligaste låttyp i området följt av valsen som god tvåa.

Det där med föreningsliv är inte alltid så lätt och ett bevis på det är att senaste digitala årsmötet med Sveriges Spelmäns Riksförbund (SSR) ännu en gång avbröts pga. att vissa delegater hade synpunkter på formalia inför mötet – samma sak skedde ifjol fast med andra synpunkter. Det är förstås viktigt att saker går rätt till och att man bevakar de demokratiska processerna som ramar in en förenings existens men jag sticker ut hakan och säger att man behöver väga de formella processerna med lagar och praxis i relation till vad man riskerar att förlora i samma veva.

I år hade vissa dokument inte kommit in i tid och det behöriga utlysandet av mötet var senare än stadgemässigt. Vi var väldigt många samlade i år men trots det avbröts mötet och har nu skjutits upp till en tidpunkt då SSR:s årsmöte enligt stadgarna hålls för sent, 28/5 . Hur vi än gör så blir det fel enligt stadgarna – vad väger tyngst? Jag har inget “rätt” svar, men risken är att det svajar till i SSR:s grundvalar där styrelsen verkar ha gjort vad de kan för att rädda situationen men inte fått gehör för vad de verkligen gör – verksamheten. Här går formalia före innehåll, det man riskerar då är att tappa engagemang och det förtjänar inte SSR:s styrelse som redan är skadeskjuten i numerären. Vi får väl se vart detta bär hän, antar jag…..

Nåväl, ömsom vin och ömsom vatten säger de som vet, det vi kan se fram emot nu är en väldigt aktiv period och tittar man på helheten så kan vi vara nöjda och stolta i vårt lilla förbund. Förutom sång- och spelstugor nu i vår så inleds MFF:s sommar med Tonlägret på Ålsta folkhögskola.

Återigen får vi besök av Maria San Miguel Fraser och Galen Fraser från Spanien/Skottland/USA som drar med sig Adam Johansson och Lotta Andersson, numera Ume-bor… Det kommer bli ett toppenläger!

I rask takt kommer Stödestämman direkt i slutet av Tonlägerveckan med bla. Galen och Maria som artister på scenen – jag är väl jävig och så men jag uppmanar dig och dina vänner att komma och titta och lyssna på dessa fantastiska musikanter, de är inte bara skickliga på sitt artisteri, de är dessutom väldigt sympatiska människor och goda förebilder på alla sätt och vis. Ja, och så är det väl nästan tjänstefel att inte komma och bidra till buskspelet på stämman.

Sommaren rullar på med alla möjliga evenemang såklart där vi alla aktiva både kan bidra och ta del av det digra utbud som finns både i Sverige och utrikes. I höst har vi åter igen Samspel i Sundsvall, 14-19 oktober där vi har vårt uppspel och annat utbud under veckoslutet i Sundsvalls Stadshus. Tack vare idogt arbete har vi lyckats erhålla ett bidrag på 75.000:- från Kulturrådet, öronmärkt för SiS, det är vi väldigt tacksamma för och det gör att vi kan känna tillförsikt för det ekonomiska läget också.

Ha nu en fin vår så ses vi kanske där ute i vimlet och surret!

/Magnus

Similar Posts